Taikoja ja tarinoita: Kävely Suomen Kansallismuseossa

Mikä parempi tapa tutustua Suomen historiaan ja kulttuuriin kuin vierailu Suomen Kansallismuseossa Helsingissä? Museo ei pelkästään kerro tarinaa Suomen historiasta, vaan se myös luo yhteyden menneisyyden ja nykyisyyden välille, sillä sen kokoelmat ovat peräisin eri aikakausilta.

Museon rakennus itsessään on jo vaikuttava nähtävyys. Sen on suunnitellut arkkitehtitrio Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen. Jykevä jugendlinna avattiin yleisölle jo vuonna 1916. Astuessaan sisään museoon, vierailija kohtaa suurta kunnioitusta herättävän freskoteoksen Kalevalan hahmoista, jotka ovat inspiroineet suomalaista kulttuuria vuosisatojen ajan.

Kansallismuseon kokoelmista löytyy esineitä kivikauden kampakeramiikasta 1900-luvun designesineisiin. Erityisen vaikuttava on Valtakunta-hallin tarjoama matka Suomen historiaan keskiajalta autonomian aikaan. Täällä näet aateliston ruhtinaallisia asuja, kirkkojen uskonnollista taidetta ja kattauksen arkielämän esineistöä.

Museossa on myös upea kokoelma esihistoriallisia esineitä. Nämä esineet, joita on löydetty eri puolilta Suomea, tarjoavat näkymiä ihmisen elämään jopa 10 000 vuotta sitten. Niiden avulla voimme ymmärtää, kuinka ihmiset ovat selvinneet ja sopeutuneet elämään pohjoisen arktisissa olosuhteissa.

Suomen Kansallismuseo tarjoaa ikkunan menneisyyteen, ja sen kokoelmat ovat todisteena suomalaisten sinnikkyydestä, luovuudesta ja yhteisöllisyydestä. Sen kautta voimme ymmärtää paremmin nyky-Suomen kulttuuria, identiteettiä ja arvoja.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomen Kansallismuseo on paikka, joka inspiroi ja opettaa meitä arvostamaan suomalaista kulttuuria ja historiaa. Se on paikka, jossa menneisyyden tarinat heräävät henkiin ja tulevat osaksi nykyhetkeä. Viime kädessä museovierailu tarjoaa meille mahdollisuuden peilata omaa identiteettiämme ja ymmärtää paremmin, miten olemme tulleet siihen, missä olemme tänään.