Suomen museot – aikamatka autenttiseen kulttuuriin

Suomessa on yli 1000 museota, jotka tarjoavat merkittävän ikkunan maamme rikkaaseen kulttuuriin ja historiaan. Jokainen museo tuo esille oman ainutlaatuisen tarinansa, mutta tässä postauksessa keskitymme yhteen erityislaatuiseen tarinaan, joka on piilotettu Suomen kansallismuseossa Helsingissä.

Tarina Kalevalaisesta perinnöstä

Suomen kansallismuseo on erityisen vaikuttava paikka, jossa on pysyviä näyttelyitä esihistoriasta nykypäivään. Kuitenkin tänään tarkastelemme yhtä erityistä osastoa, joka vie vierailijat aikamatkalle Suomen vanhimpiin kulttuurin kantoihin – Kalevala-osastoon.

Kalevala, Suomen kansalliseeppos, on harvinainen kulttuurituote, joka on vaikuttanut suuresti Suomen taiteeseen, kirjallisuuteen ja musiikkiin. Suomen kansallismuseon Kalevala-osasto antaa mahdollisuuden sukeltaa tähän ainutlaatuiseen myyttiseen maailmaan. Eri näkökulmista – kuten muinaisista kirjoituksista, taiteesta ja arkeologisista löydöistä – rakentuu kuvaa suomalaisten esivanhempien elämästä ja tarinoista.

Erityisen vaikuttava kohokohta Kalevala-osastolla on Väinämöisen veistos, joka seisoo ylväänä osaston keskellä. Tämä taiteilija Emil Wikströmin luoma veistos on osa kansallisaarretta ja vahva symboli suomalaisesta identiteetistä. Synkkä pronssiveistos Väinämöisestä soittamassa kanteletta on ikoninen kuva, joka on ikään kuin ikkuna suomalaisen sieluun.

Ikkuna autenttiseen kulttuuriin

Suomen kansallismuseon Kalevala-osasto on aito sukellus suomalaiseen menneisyyteen ja kulttuuriin. Se tarjoaa vierailijalle mahdollisuuden ymmärtää ja arvostaa Suomen kulttuuriperintöä ja sen syvällistä vaikutusta kansan identiteettiin.

Museovierailun jälkeen on helppo ymmärtää, miksi Kalevala on yhä edelleen niin olennainen osa suomalaista kulttuuria. Se on alkuperäinen tarina, jota kerrotaan yhä uudelleen ja uudelleen, osana suomalaisuuden jatkuvaa matkaa.

Suomen museot, erityisesti kansallismuseo, ovat oivallinen paikka opiskella maamme menneisyyttä ja sen vaikutusta nykyiseen kulttuuriimme. Suosittelen lämpimästi vierailua näissä aarreaitoissa, jotka odottavat tutustumistasi.