Suomen museon lumoava taikakierros – Matka läpi ajan ja historian

Suomen museomaailma on valloittava. Jokaisessa museossa eletään elämää eri aikakausilla ja katsotaan maailmaa eri näkökulmista. Yksi upeimmista ja inspiraation täyttävimmistä kokemuksista on Suomen Kansallismuseon kulttuurikierros, joka vie vierailijat matkalle läpi maamme historian.

Kansallismuseon kiehtovan kulttuurikierroksen aloituspiste on esihistoriallinen aika. Saamme katsauksen ensimmäisten ihmisten elämästä, joilla oli kyky suunnitella ja valmistaa työvälineitä. Heidän tarinansa avaa portin koko matkaan. Seuraava etappi on keskiaika, jossa luostarikulttuuri ja kirkko vaikuttivat voimakkaasti yhteiskuntaan ja ihmisten elämään. Tuomas eli tuolloin, ja hänen tarinansa yhdistettynä muinaisiin esineisiin herättää historian eloon.

Museokierroksen eteneminen läpi taiteiden renessanssin ja valistusajan kertoo, kuinka suomalainen yhteiskunta ja ihmiset ovat kehittyneet. Varhaisen teollistumisen myötä työväestön asema korostuu yhteiskunnassa, mikä näkyy myös museon esityksessä. Upeasti toteutetut näyttelyt auttavat ymmärtämään, kuinka voimakkaasti yhteiskunta on muuttunut ja kehittynyt ajan myötä.

Mitä enemmän matka etenee, sitä selkeämmin näkymät muuttuvat tunnistettaviksi. Hyvinvointiyhteiskunnan synty mullistaa yhteiskunnan rakenteita ja luo uusia olosuhteita ja mahdollisuuksia. Näyttely päättyy nykyaikaan, jolloin digitalisaatio ja globalisaatio ovat muuttaneet elämäämme radikaalisti.

Suomen Kansallismuseon kulttuurikierros ei ole pelkästään opiskelumatka menneisyyteen, vaan se on myös matka tutkimaan meitä itseämme ja ymmärtämään, kuinka olemme tulleet tähän pisteeseen. Se kertoo tarinan, joka on sekä persoonallinen että yhteisöllinen. Se on tarina meistä.

Yhteenvetona voisi todeta, että Suomen Kansallismuseon kulttuurikierros on kiehtova matka läpi ajan historian. Se paljastaa, kuinka ihmisyhteisö ja kulttuuri ovat kehittyneet ja muovautuneet niistä esihistoriallisista päivistä tähän päivään asti. Se on opettavainen, inspiroiva ja mielenkiintoinen kokemus, joka jättää jäljen jokaiseen vierailijaan. Kulttuurikierros ei ole vain näyttely, se on tarina – tarina meistä.