Ajan jäljillä Suomen historiallisen museon sydämessä

Suomen museokentässä piilee aarteita ja tarinoita, jotka kietovat meidät syleilyynsä ja tarjoavat meille keinon sukeltaa menneisyyden maailmaan. Tänään johdatamme lukijat historian halki Suomen historiallisen museon tarjoamissa kulisseissa.

Eletyn elämän kaikuja

Suomen historiallinen museo on paikka, jossa aika on jähmettynyt ja saattaa meidät hetkessä menneisiin aikakausiin. Museon kokoelmissa on tarjolla yli 10 000 vuoden ajalta eri esineitä, jotka antavat meille mahdollisuuden tutustua maamme kulttuuriseen monimuotoisuuteen ja ymmärtää paremmin kansamme juuria.

Tarjolla olevat esineet, kuten muinaiset kiviesineet, keskiaikaiset kirkolliset taideaarteet, kaupunkikulttuurin muotoutumiseen liittyvät esineet sekä kansanomaiset käyttöesineet, heijastavat elävästi historiaamme ja monenlaista arkea, jota edeltävät sukupolvet ovat kokeneet. Jokainen esine kätkee sisäänsä oman tarinansa ja tuo sen erityislaatuisella tavalla osaksi museokävijän kokemusta.

Museossa vieraileminen on kuin käyskennellä historian käytävillä. Kustakin esineestä ja näyttelystä säteilee ajatus ajasta, jolloin ne ovat olleet osana elettyä elämää. Näistä pienten tarinoiden palasista kootaan suurempi kertomus – Suomen historia.

Silta menneisyydestä tulevaisuuteen

Suomen historiallinen museo on silta menneisyydestä tulevaisuuteen. Se ei ole pelkästään paikka, jossa säilytetään menneisyyden esineitä, vaan nykyihmisen tulkintaa menneestä ja samalla yhteyksiemme heijastusta tulevaisuuteen.

Näin museovierailu muodostuu vuoropuheluksi: se haastaa meidät pohtimaan, miten aikaisemmat sukupolvet ovat muokanneet maailmaamme, kuinka me itse elämme ja vaikutamme aikamme virtauksiin ja mikä rooli meillä on historiamme perillistenä.

Yhteenveto

Suomen historiallisen museon tarjoamat elämykset ja tiedonjyväset piirtävät kartan siihen, mistä olemme tulleet ja mihin olemme matkalla. Ne antavat meille eväitä ymmärtää paremmin itseämme, kulttuuriamme ja kansakuntamme polkuja, jotka kulkevat aikojen alkutaipaleilta kohti tietämätöntä tulevaisuutta. Museon ovien avautuessa avautuu samalla ovi ymmärrykseen – ovi, joka johdattaa meidät tutkimaan, oppimaan ja ihmettelemään kulttuuristamme ja historiastamme kumpuavaa rikkautta.