Kulttuurin elävöittäjä – tarina Suomen kansallismuseosta

Suomen kansallismuseo, tuo vanha, elävä monumentti keskellä Helsingin vilskettä. Miltä tuntuu astua sisään tuohon kansallisromanttisen jugendtyylin mukaan suunniteltuun rakennukseen, joka pystytettiin jo 1910? Sukelletaan nyt yhdessä sisään siihen tarinaan, jonka seinien sisäpuolelta löytyy – tarinaan, joka kertoo Suomen kulttuurista, historiasta ja identiteetistä.

Kansallismuseo on kuin yksi suuri aikakone. Astuessasi sisään museoon, sulkeutuu nykypäivän melu ja kiire ulkopuolelle. Hetkeksi pääset pysähtymään ja tutustumaan isiemme ja äitiemme menneisyyteen – heidän arkeensa, heidän taiteeseensa ja heidän unelmiinsa. Sinulle avautuu koko kansakunnan muotokuva aikojen takaa, piirretty rakkaudella ja huolella.

Museon näyttelyt ovat kuin erilaisia lukuja historiamme kirjasta. Suomen esihistoria -näyttely vie sinut suoraan jääkauden loppuun, jolloin nykyisen Suomen alueelle alkoi syntyä asutusta. Näet ne työkalut, joita ihmiset tuolloin käyttivät, ja mietit, kuinka erilainen elämä silloin olikaan. Näyttelyssä ”Suomi keskiajalla ja uuden ajan alussa” taas pääset tutustumaan linnalaitteisiin ja kirkkotaiteeseen. ”Suomi autonomian ajan alussa” näyttely johdattaa sinut läpi 1800-luvun maabrändin rakentamisen ja kansallisen heräämisen. ”Suomi itsenäisenä valtiona” esittelee satavuotisen itsenäisyytemme vaiheet ja avaa näkymiä myös tulevaisuuteen.

Elävästä museosta löytyy myös kokoelma taide-esineitä, koruja, tekstiilejä ja muita taideteoksia, jotka ovat olennainen osa suomalaista kulttuuria. Museo tarjoaa siis rikkaan näköalan suomalaiseen identiteettiin ja miten se on vuosikymmenien saatossa muotoutunut. Täällä saamme muistutuksen siitä, mistä olemme tulleet ja mitä olemme matkan varrella saavuttaneet. Tämä tietoisuus auttaa meitä myös ymmärtämään, minne olemme matkalla.

Kansallismuseo antaa mahdollisuuden tarkastella Suomea ja suomalaisuutta uusista näkökulmista – se auttaa meitä arvostamaan sitä, mistä olemme tulleet ja rohkaisee meitä luomaan sellaista tulevaisuutta, josta voimme olla ylpeitä. Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomen kansallismuseo on todellinen aikakone, kulttuurin elävöittäjä ja maabrändin vahvistaja. Se on paikka, jossa voimme sukeltaa menneisyytemme syövereihin, tutkia nykyhetkeä ja visioida tulevaa. Se on paikka, joka auttaa meitä ymmärtämään itseämme ja maailmaa paremmin.