En kulturell upplivare - berättelsen om Finlands nationalmuseum

Finlands Nationalmuseum, det gamla levande monumentet mitt i Helsingfors myller av liv och rörelse. Hur känns det att komma in i denna byggnad, ritad i nationalromantisk jugendstil och uppförd redan 1910? Låt oss tillsammans dyka in i den berättelse som ryms inom dess väggar - en berättelse om finsk kultur, historia och identitet.

Nationalmuseum är som en enda stor tidsmaskin. När du kommer in i museet stängs du ute från det moderna livets buller och jäkt. För ett ögonblick kan du stanna upp och ta en titt på våra fäders och mödrars förflutna - deras vardagsliv, deras konst och deras drömmar. Ett porträtt av en hel nation, tecknat med kärlek och omsorg, vecklar ut sig framför dig, från urminnes tider.

Museets utställningar är som olika kapitel i boken om vår historia. Utställningen Finlands förhistoria tar dig direkt till slutet av istiden, då det område som i dag är Finland började befolkas. Du får se de verktyg som människor använde på den tiden och förundras över hur annorlunda livet var då. I utställningen "Finland under medeltiden och början av den nya tiden" kan du se slottsutrustning och kyrkokonst. Utställningen "Finland i början av den autonoma perioden" tar dig med genom uppbyggnaden av landets varumärke och det nationella uppvaknandet på 1800-talet. "Finland som självständig stat" visar etapperna under våra 100 år av självständighet och blickar också framåt.

I det levande museet finns också en samling konstföremål, smycken, textilier och andra konstverk som är en integrerad del av den finska kulturen. Museet ger således en rik inblick i den finska identiteten och hur den har formats under årtiondenas lopp. Här påminns vi om var vi kommer ifrån och vad vi har uppnått på vägen. Denna medvetenhet hjälper oss också att förstå vart vi är på väg.

Nationalmuseet ger oss möjlighet att se på Finland och finskheten ur nya perspektiv - det hjälper oss att förstå var vi kommer ifrån och uppmuntrar oss att skapa en framtid som vi kan vara stolta över. Sammanfattningsvis är Finlands nationalmuseum en riktig tidsmaskin, en kulturell upplivare och en varumärkesförstärkare. Det är en plats där vi kan dyka ner i djupet av vårt förflutna, utforska nutiden och föreställa oss framtiden. Det är en plats som hjälper oss att förstå oss själva och världen bättre.