Arjen historiaa käsissä – vierailu Suomen Kansallismuseossa

Suomen Kansallismuseo on maamme historian varasto ja arjen aarreaitta. Kävijä saa näkymiä menneisyyteen, uutta tietoa sekä inspiroitua ympäröivästä kulttuurista, kokien kosketuksen suomalaisen historiallisen jatkumon kanssa.

Johdanto

Paitsi Suomen historiaan, museon kokoelmat tarjoavat kosketuspintoja eri kulttuureihin kautta aikojen. Näyttelyt kertovat yhteisistä juurista ja ajasta, jonka askelmerkeissä jokainen meistä kulkee omalla tavallaan.

Teksti

Ensimmäisestä asutuksesta nykypäivään ulottuva tarina on kerrottu innostavasti ja elävästi. Suomen esihistorian näyttelyssä voi tutkia muinaisen suomalaisen elämän jälkiä. Kivikauden työvälineet ja esineistöt kertovat arjesta ja arvoista, joita esi-isiemme elämässä korostettiin.

Suomen Kansallismuseo tarjoaa myös yllätyksellisiä tuttavuuksia. Keskiaika-suojassa voi ihailla ainutlaatuisia kirkkotaiteen mestariteoksia. Onhan suomalainen taide ja kulttuuri suuressa määrin kirkollisen tradition varassa. Viikinkiajan kontrasti barbaarisuuden ja kauneuden välillä puolestaan herättää kysymyksiä omasta ajastamme – millaisia jälkiä me jätämme historiaan?

Merkityksellisimpiä teoksia ovat suomalaisen kansallisromantiikan ajan mestariteokset. Akseli Gallen-Kallela, Hugo Simberg ja muut kansallisromantiikan kauden taiteilijat loivat myyttisen ja samalla syvän inhimillisen näkemyksen suomalaisuudesta. Heidän teostensa kautta voi museossa kokea, kuinka suomalainen taide on ollut ja on yhä osa kansallista identiteettiämme.

Yhteenveto

Suomen Kansallismuseo suo katsauksen suomalaisten elämään vuosituhansien takaa aina nykypäivään. Se on kohtaamispaikka, jossa historiallinen ja kulttuurinen tieto yhdistyy taideteollisiin ja käsityöläistaidon näytteisiin.

Museossa voi kohdata menneisyyden, oppia uutta ja samalla kenties löytää uuden ymmärryksen suomalaisuudesta. Kulttuurimme juuret ulottuvat kauas historiaan ja Suomen Kansallismuseossa voimme nähdä, kuinka ne ovat säilyneet ja kehittyneet. Vierailu museoon onkin sukellus omaan historiaamme ja samalla mahdollisuus ymmärtää paremmin, kuka olen, mistä tulen ja mihin olen matkalla.