Vardagshistoria i din handflata - besök på Finlands nationalmuseum

Finlands nationalmuseum är ett arkiv över vårt lands historia och en skattkammare i vardagen. Besökarna får insikter i det förflutna, ny kunskap och inspiration från kulturen omkring dem, samtidigt som de upplever kontakt med den finska historiska kontinuiteten.

Inledning

Förutom Finlands historia erbjuder museets samlingar ett fönster mot olika kulturer genom tiderna. Utställningarna berättar om våra gemensamma rötter och om en tid där var och en av oss vandrar på sitt eget sätt.

Text från

Historien, från den första bosättningen till idag, berättas på ett engagerande och livfullt sätt. I utställningen om Finlands förhistoria kan besökarna utforska spåren av det forntida finska livet. Stenåldersverktyg och artefakter berättar om vardagslivet och de värderingar som våra förfäder betonade.

Finlands nationalmuseum bjuder också på några överraskande möten. I det medeltida skyddsrummet kan du beundra unika mästerverk av kyrkokonst. Finsk konst och kultur bygger trots allt till stor del på kyrkliga traditioner. Kontrasten mellan barbari och skönhet under vikingatiden väcker frågor om vår egen tid - vilken typ av spår lämnar vi i historien?

De mest betydande verken är mästerverken från den finska nationalromantiska perioden. Akseli Gallen-Kallela, Hugo Simberg och andra konstnärer från den nationalromantiska perioden skapade en mytisk men samtidigt djupt mänsklig vision av finskheten. Genom deras verk kan du uppleva hur finsk konst har varit och fortfarande är en del av vår nationella identitet.

Sammanfattning

Finlands nationalmuseum ger en inblick i finländarnas liv från tusentals år sedan till nutid. Det är en mötesplats där historisk och kulturell kunskap kombineras med utställningar av konst och hantverk.

På museet kan du möta det förflutna, lära dig något nytt och kanske upptäcka en ny förståelse för finskheten. Rötterna till vår kultur går långt tillbaka i historien, och på Finlands nationalmuseum kan vi se hur de har bevarats och utvecklats. Ett besök på museet är därför en fördjupning i vår egen historia och samtidigt en möjlighet att bättre förstå vem jag är, var jag kommer ifrån och vart jag är på väg.