Yksi päivä Suomen historiaan – Matka Ateneumiin

Jokaisella kansakunnalla on tarinansa kerrottavanaan ja mitä parempi paikka aloittaa kuin suomalaisen taiteen sydämessä, Ateneumissa. Tänään otamme kulttuuripläjäyksen ja sukellamme syvälle suomalaiseen olemukseen, siihen, mitä olemme olleet, mitä olemme nyt ja mitä saattaisimme olla tulevaisuudessa.

Suomalaisen taiteen museo Ateneumi on Suomen kansallisgallerian suurin museo ja se sijaitsee Helsingin keskustassa, Rautatientorin vieressä. Rakennus itsessään, joka valmistui vuonna 1887, on taideteos jo sinänsä. Komean arkkitehtuurin ja lukuisten eri taideteoksien parissa vierailevat pääsevät todistamaan kotimaista taidetta sen eri kehitysvaiheissa.

Ateneumiin astuessasi huomaat liikkuvasti aikajanan, joka kuljettaa sinut 1800-lukua käsittelevistä romantiikan ja realismia kuvaavista teoksista aina modernimpaan ja jopa postmoderniin maailmaan. Olemme olleet vuosisatojen ajan eri tyylien ja virtausten vaikutuksen alaisena, ja nämä vaikutteet heijastuvat meidän taiteessamme, kulttuurissamme ja lopulta siinä, keitä olemme tänään.

Helene Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, Eero Järnefelt ja Pekka Halonen ovat vain joitakin niistä taiteilijoista, joiden teoksia löydät Ateneumin seiniltä. Taiteilijoiden taideteokset eivät ainoastaan kuvasta heidän taiteellista osaamistaan ja persoonallisuuttaan, vaan myös heidän aikaansa ja elinympäristöään.

Yhteenvedon sanoissa, Ateneumin kokoelma tarjoaa sataprosenttisesti suomalaista sisältöä aikakausien halki. Jokainen kävijä saa kauniin katsauksen suomalaisen taiteen kehitykseen romanttisesta maalaustaiteesta moderniin maalaustaiteeseen. Ja mikä parasta, saat kehittää omaa käsitystäsi siitä, mitä on olla suomalainen – historia, nykyisyys ja tulevaisuus mielessäsi.

Seuraava kerta kun pohdit suomalaista identiteettiä, tee päiväretki Helsingin sydämeen, käy Ateneumissa. Ota itsellesi hetki aikaa pysähtyä, katsoa ja todellakin nähdä suomalaisuus sellaisena kuin eri taiteilijat porautuvat kulttuurisiin kerroksiimme. Jokaisella kerralla asiat voivat näyttää erilaisilta, mutta juuri tämä tekee matkasta niin mielenkiintoisen.