Vuosisatojen tarinoita: Matka Suomen kansallismuseoon

Suomen kansallismuseo on Suomen uumenissa varjeltu kulttuuriaarre. Se on laaja kokoelma, joka kertoo maamme monimuotoisen menneisyyden tarinoita, kuin kirja, jonka sivuilla historian lehdet kääntyvät ja tarjoavat opetuksia kosketeltavassa muodossa. Maamme museokenttä kätkee sisäänsä pyhän ja profaanin – niin merkittävät historialliset tapahtumat, tunnetut hahmot, tyypilliset arkielämän näyt, kuin suuret kansalliset kamsan symbolit. Yksi museo, yksi tarina nousee tänään esiin: Suomen kansallispuvun tarina.

Kansallispukumme ovat yksi tärkeimmistä kansallisen identiteetin ilmentäjistä. Ne ovat yhdistäneet suomalaisia eri-ikäisiä ja -taustaisia henkilöitä sekä eri aikoina että paikoissa. Suomen kansallismuseon kansallispukukokoelma kattaa kaikki Suomen perinteisimmät kansallispuvut eri aikakausilta komeuden ja väriloiston yhdistelmänä.

Kokoelman tärkein ja vanhin teos, Suomineidon puku, sijaitsee museon keskellä lasisen vitriinin suojissa. Sen silkkiset nauhat, pitsit ja värikylläisyys kuvastavat suomalaista kansanperinnettä ja käsityötaitoja. Puvun jokainen yksityiskohta kätkenee sisäänsä tarinan jonkun muinaisen käsityöläisen tai kylän taidoista, ja puvun kokonaisuus kertoo tarinaa kansallisen tunnustuksen kaipuusta ja itsenäisyytemme juhlasta.

Kokonaisuudessaan Suomen kansallismuseon kokoelma on kiehtova matka läpi vuosisatojen. Se kertoo sekä kansallisesta yhtenäisyydestä että moninaisuudesta, sekä suomalaisuuden kehityksestä että sen juurista. Kansallispuvun tarina Suomen kansallismuseossa on vain yksi esimerkki siitä, kuinka museo voi toimia tarinankertojana, historioitsijana ja kansakunnan peilinä.

Suomen kansallismuseo on siis muutakin kuin pelkkä näyttelytila; se on elävä kulttuuriperintömme, menneisyytemme muistojen tallennuspaikka ja nykyisyytemme peili. Suomineidon puvun tarinaa seuraamalla voidaan tarkastella, kuinka kansakuntana olemme pysyneet uskollisina juurillemme, vaalineet kulttuuriamme ja luoneet yhteistä kansallista identiteettiä. Suomen kansallismuseo on ehtymätön lähde historiaan ja kulttuuriperintöömme – suomalaisena, se on yksi parhaista paikoista aloittaa oma tutkimusmatka.