Taikapöydän tarinoita: Tutkimusmatkailija Suomen museossa

Johdanto

Tänään muistamme Suomen museoiden rikasta kulttuuria, jotka ovat omistautuneet kokoamaan, säilyttämään ja esittämään monipuolista esineistöä, luonnon näytteistä taiteeseen ja historiallisiin artefakteihin. Suomen museolaitos tarjoaa ihailtavaa tietoa ja monipuolisuutta. Tämä blogikirjoitus keskittyy erityisesti yhteen tarinaan, joka piileskelee yhden esineen takana, nimittäin ’taikapöydän’.

Teksti

Moni varmasti muistaa lapsuudestaan tarinat Taikapöydästä, joka täytti omistajansa toiveet maagisesti. Yksi tällainen pöytä löytyy Suomen kansallismuseosta, missä se kantaa mukanaan kiehtovaa, yli vuosisadan vanhaa tarinaa.

Kyseessä on 1800-luvun lopussa valmistettu kukkaruukkupöytä, joka on valmistettu kirsikkapuusta ja koristeltu taidokkaasti veistetyin yksityiskohdin. Pöydän kansi kätkee sisäänsä mekanismin, jonka avulla pöytään integroitu kukkaruukku voidaan nostaa ylös. Pöytä on herättänyt tutkijoiden kiinnostuksen sen ainutlaatuisen mekanismin vuoksi sekä siksi, että se edustaa aikakauden käsityötaidetta ja innovatiivisuutta.

Pöydän vedonnut taikuus liittyy sen kykyyn ”kasvattaa” kasveja suoraan sisältä. Tällä tavalla se ei ainoastaan toiminut sisustuselementtinä, vaan myös symboloi elämän jatkuvuutta ja toivoa.

Mystisen pöydän tarina kerrottiin aluksi suusta suuhun, kunnes se dokumentoitiin museon arkistoihin. Tänä päivänä tarina elää edelleen vierailijoiden mielissä ja inspiroi kuvittelemaan menneitä aikoja.

Yhteenveto

Museot ovat ikkunoita menneisyyteen, joissa jokainen esine kertoo oman tarinansa. Suomen kansallismuseossa taikapöytä kuvastaa perinnekulttuuriamme ja näyttää meille edelleen kauniin ja mystisen puolen historiastamme. Se jättää meidät miettimään, millaisia tarinoita muut museon esineet pitävät sisällään – odottaen vain tulla löydetyiksi.

Joten seuraavan kerran kun vierailet museossa, muista jokaisen esineen takana oleva tarina. Ne kertovat menneisyydestämme ja kulttuuristamme, muokkaavat nykyhetkeämme ja inspiroivat tulevaisuuttamme.