Taikaa ja tarinoita – Retki Suomen Kansallismuseoon

Suomea peittävä lumi on sulanut ja kevään ensimmäiset vihreät lehdet ovat alkaneet puskea maasta. Tämä on täydellinen aika tutustua uudelleen kotimaamme rikkaaseen historiaan ja kulttuuriin, ja mikä olisi parempi paikka tähän tarkoitukseen kuin Suomen Kansallismuseo?

Tutkimusmatka menneisyyteen

Sijaitseessaan Helsingin sydämessä, lähellä kaunista Kluuvinlahtea, Suomen Kansallismuseo on kuin matka menneisyyteen, yhdistäen nykypäivän ja historiaa rikkaalla ja intohimoisella tavalla. Museo esittelee suomalaista historiaa kivikaudesta nykypäivään. Erilaiset näyttelyt ja tapahtumat mukaan lukien pysyvät ja vaihtuvat näyttelyt, work shop -pietarit, luennot ja seminaarit herättävät historian eloon ja tarjoavat syvällisen ja inspiroivan katsauksen suomalaiseen kulttuuriin.

Yksi merkittävimmistä esineistä Suomen Kansallismuseon kokoelmissa on Euran puku, 1000-luvulta peräisin oleva naisten asu. Euran puku löydettiin Euran Luistarin muinaisjäännösalueelta ja se on yksi parhaiten säilyneistä viikinkiajan tekstiileistä koko Euroopassa. Tämä historiallinen vaatekappale on tärkeä osa museon pysyvää keskiajan näyttelyä.

Euran puvun tarina

Euran puvun uskomaton tarina kuljettaa meidät aikaan, jolloin Suomi oli vain pieni pohjoinen maakunta Euroopan äärellä. Puku on näyttävä esimerkki viikinkiajan vaatetuksesta ja kulttuurista. Asuun kuuluu hihaton päällinen ja kaksi pitkää, raidallista hamekappaletta, jotka on tehty vaaleasta pellavasta. Vaatteeseen kuuluu myös monta korua, muun muassa solki ja avain, joka on ollut merkki naisen asemasta perheenemäntänä.

Euran puvun tarina ja sen yksityiskohtainen käsityö tuo esiin menneiden sukupolvien taidot ja elämän suomalaisessa yhteisössä yli tuhat vuotta sitten. Se on upea esimerkki siitä, kuinka tieto muinaisista ajoista on kerätty ja säilytetty tuleville sukupolville.

Lopuksi

Suomen Kansallismuseo on siis paikka jossa jokainen voi tutustua suomalaiseen kulttuuriin omalla tavallaan, olipa se sitten historian tarkastelua, taiteen arvostamista tai koko perheen yhteistä puuhastelua. Museumi tarjoaa inspiroivan ja opettavaisen mahdollisuuden ymmärtää paremmin nykyhetken kulttuuriamme, nähdä se uusin silmin ja luoda uusia muistoja.

Tutustumalla Euran pukuun ja muihin esineisiin saatat löytää uuden innostuksen kotimaamme rikkaaseen kulttuuriperintöön. Näissä yhteyksissä historia ei ole vain menneisyydessä, vaan se tulee eläväksi osaksi nykyhetkeämme.