Suomen Museoiden Sykkivä Sydän: Tarina Kansallismuseosta

Suomi, tuo yli viidensadan vuoden ajan vitehikolla kylmässä ja karussa pohjolassa kukoistava maa, on jo aikoja sitten huomannut kulttuurin arvon ja merkityksen kansakunnan identiteetille. Yksi merkittävimmistä kulttuurin tallentajista ja lähdeaineistojen tarjoajista on Suomen Kansallismuseo, joka sijaitsee pääkaupungissamme Helsingissä.

Kansallismuseon perustamisen taustalla oli halu kerätä, säilyttävät ja tutkia kulttuurihistoriallisesti merkittäviä esineitä, dokumenteja ja muita aineistoja. Se tarjoaa läpileikkauksen Suomen historiaan esihistorialliselta ajalta aina nykypäivään saakka. Vieraileva voi tutustua niin rautakauteen, kuin myös itsenäisen Suomen syntyyn ja sen jälkeiseen aikaan.

Museon rakennus itsessään on jo taideteos. Sen on suunnitellut arkkitehtipariskunta Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen. Heidän tavoitteenaan oli luoda ”synnyinmaan pyhättö”, jollainen Kansallismuseo todella onkin. Sen punatiilikivijulkisivu, torni ja ei-eurooppalaista taidetta esittelevät freskot luovat ainutlaatuisen ja vaikuttavan miljöön.

Museon tarjoamat näyttelyt ja kokoelmat ovat laajat ja monipuoliset. Erityisen merkittäviä ovat muun muassa keskiaikaiset kirkotaulut, esihistoriallisen ajan esineistö ja kansallisromantiikan ajan taide. Lisäksi museossa on vaihtuvia näyttelyitä, jotka käsittelevät eri teemoja suomalaisesta historiasta ja kulttuurista.

Suomen Kansallismuseon kerta kaikkiaan häikäisevä tarjoama, niin esineistön kuin tietoudunkin osalta, tekee siitä ehdottoman vierailukohteen niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin kulttuurihistorian ystäville. Se antaa arvokkaan läpileikkauksen Suomen monivaiheista historiaan ja auttaa ymmärtämään, mistä me suomalaiset olemme tulleet ja mihin olemme ajan mittaan kehittyneet.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen Kansallismuseo on todellinen kulttuuriaarreaitta – niin taidetta, historiaa kuin kulttuuria ihaileville. Se tarjoaa elämyksen, joka jatkaa sykkivänä sydämenä jokaisessa, joka astuu sisään sen ovesta. Se ei ole vain museo, vaan myös ovi menneeseen, kulttuurimme peili ja viitankantaja tulevaan.

Museot ovat tärkeitä instituutioita paitsi historiaan ja kulttuuriperintöön liittyvän tiedon välittäjinä, myös osoituksena arvostuksestamme ja kunnioituksestamme edeltäviä sukupolvia kohtaan. Suomen Kansallismuseo on osoitus tästä kunnioituksesta – paikka, jossa voimme vaalia kulttuuriamme ja juuriamme, ja samalla katsoa rohkeasti tulevaisuuteen.