Suomen museoiden sydän: tarina innostuneesta opiskelijasta

Johdanto

Museot ovat tärkeitä niiden säilyttämän historiallisen, taiteellisen ja kulttuurisen perinnön vuoksi. Ne vaihdattavat paitsi aikaa ja paikkaa, myös ajattelutapoja ja näkökulmia. Jokainen museovierailu on oma seikkailunsa, jossa voi aina löytää jotakin uutta. Tein äskettäin vierailun Suomen Kansallismuseoon, ja seuraavaksi haluan jakaa kanssanne yhden erityisen tarinan, joka teki vaikutuksen minuun.

Teksti

Vieraillessani Kulttuuriperintö-osastolla silmiini osui erään nuoren opiskelijan tarina, joka kuvasi kiinnostavalla tavalla elämää 1960-luvun Suomessa. Tarina alkaa opiskelijan saapumisesta Helsinkiin pienestä sisämaan kylästä. Värikäs kuvaus hänen sopeutumisvaikeuksistaan, iloistaan ja haasteistaan toi elävästi mieleen ajan, jolloin Suomi kävi läpi suuria yhteiskunnallisia muutoksia.

Opiskelija, nimeltään Pekka, oli innokas humanisti, joka koetti tulla toimeen tiukoilla stipendeillään. Hänelle Helsinki merkitsi paitsi opiskelua, myös uutta kulttuurista ilmapiiriä. Hän vietti aikaa Kaisaniemen puistossa kirjaimellisesti nuuhkimassa kulttuurin tuoksua ja nautti uusista musiikkisuuntauksista, kuten rock ’n’ rollista.

Helsingin kirjastoilla oli myös tärkeä tehtävä Pekan elämässä. Hän vietti tuntikausia lukien ja kirjoittaen. Tarinassa korostuvat Pekan intensiiviset pyrkimykset omaksua tietoa, hänen unelmansa paremmasta maailmasta ja hänen intohimonsa kulttuuria kohtaan.

Yhteenveto

Pekan tarina puhuttelee monia meistä. Se tuo mieleen yksilöllisen ja kollektiivisen historian ja muistutti minua siitä, miten museot voivat elävöittää menneisyyden tapahtumia. Samalla se osoittaa Suomen museoiden kyvyn säilyttää ja välittää kulttuuria ja tietoa elävästi ja inspiroivasti.

Tästä tarinasta tuli mieleen, että kulttuuri on paljon muutakin kuin kulttuuriomaisuuden säilyttäminen. Se on myös tapa elää, ajatella ja kokea maailmaa. Pekan tarina on todiste Suomen museoiden merkityksestä kulttuurisen ymmärryksen ja historian herättäjinä, ja sen se ihminen ottaa mukaansa museovierailulta: ymmärryksen historian elävöittämästä kulttuurista. Eikö se ole aika upea asia?