Suomen Museoiden Salatut Aarteet – Tarina Suomen Kansallismuseosta

Suomea, sen historiaa ja kulttuuria tutkiessaan ei voi välttyä kohtaamasta Suomen Kansallismuseota, seesteistä rakennusta Helsingin sydämessä. Sen holvikäytävät luovat mystisen tunnelman, ikään kuin astuisi ajassa taaksepäin ja sukeltaisi syvälle Suomen historiaan.

Suomen Kansallismuseo ei ole vain rakennus. Se on aikamatka, joka vie kävijänsä läpi aikojen alkaen kivikaudesta ja päättyen nykypäivän Suomeen. Rakennuksen seinät huokuvat tarinoita – tarinoita menneistä ajoista, inhimillisestä taistelusta ja kestävyydestä, ihmisistä, jotka ovat muovanneet maan, jonka tunnemme tänä päivänä Suomeksi.

Sisälle astuessa silmät harjaantuvat ensin hämärään. Valon kajo saavuttaa pian muinaiset kivikirveet, rautakauden miekat ja keskiajan kirkkojen veistokset. Jokainen esine herättää kysymyksiä. Minkälainen tarina piilee tuon kirveen takana? Kuka valmisti tuon miekan? Millaista elämä oli silloin, kun tuo kirkonveistos valmistettiin?

Suomen Kansallismuseo on kuin kirja, joka on avoinna jokaiselle. Sen sivut ovat täynnä tarinoita, jotka odottavat kuulijoitaan ja tarinoita, jotka jokainen meistä voi viestiä eteenpäin. Museo tarjoaa näköalan menneisyyteen, mutta se on samalla ikkuna tulevaisuuteen – se muistuttaa meitä siitä, mistä olemme tulleet ja antaa meille työkalut ymmärtää, mihin olemme menossa.

Suomen Kansallismuseo on aarreaitta, joka on avoin kaikille, jotka ovat kiinnostuneita Suomen historiasta ja kulttuurista. Se on ossa suomalaista identiteettiä, elävä testamentti maan historiasta ja yhteisestä kulttuuriperinnöstämme.

Jokainen meistä on osa tätä tarinaa. Me kerromme omaa tarinaamme tänä päivänä, ja tulevaisuuden ihmiset tulevat vuorostaan tutkimaan meidän aikaamme tuo yhä uusia tarinoita. Suomen Kansallismuseossa meillä on mahdollisuus astua suurempaan tarinaan, yhteiseen tarinaamme, ja ymmärtää, kuinka merkittävä osa historian virtaa me olemme.

Suomen Kansallismuseo on enemmän kuin vain museo – se on silta menneisyyden ja nykyisyyden välillä, elävä muistutus siitä, että historia ei ole vain menneisyyttä vaan se on myös osa meidän tulevaisuuttamme. Se on paikka, jossa voi hengittää historiaa, oppia ja inspiroitua. Onneksi se avautuu meille jokaiselle, joka on valmis sukeltamaan syvälle tarinoiden maailmaan.