Suomen museoiden kulttuurin kiehtova kätketty maailma — Tarina seiniemme sisällä

Suomen museot ovat enemmän kuin näyttelyiden ja vanhojen taideteosten kokoelmat. Ne ovat kulttuurimme, historiamme ja tulevaisuutemme peilejä, jotka kertovat tarinoita, jotka muuten jäisivät kertomatta. Syvennytään Suomen museoiden rikkaaseen kulttuuriin ja sen tarinaan, joka lepää seiniemme sisällä.

Johdanto

Museot ovat suunniteltu olevan hiljaisia tiloja, joiden tarkoituksena on tallentaa ja välittää kulttuurimme perintöä tuleville sukupolville. Ne eivät ole ainoastaan paikkoja, joissa käydään ihastelemassa teoksia, vaan tiloja, joissa historian tuulet voivat vapaasti puhaltaa ja joissa taiteen, historian ja tieteen langat yhtyvät.

Teksti

Ensimmäistä kertaa Suomen museoon astuvaan tekee varmasti vaikutuksen sen moniulotteisuus. Esillä on arkeologisia aarteita, historiallisia dokumentteja, kuvataidetta, luonnontieteellisiä kokoelmia, designia ja paljon muuta. Jokainen esine, dokumentti tai teos vie meidät aikamatkalle Suomen historiaan, yksinkertaiseen elämään, sotiin, innovaatioihin, muutoksiin ja kehitykseen.

Esimerkiksi Helsingissä sijaitseva Ateneumin taidemuseo on kuin ajankone, joka kuljettaa katsojan läpi Suomen taidehistorian. Museossa on esillä niin Aallon, Schjerfbeckin kuin Kandinskynkin mestariteoksia, jotka heijastavat aikansa suomalaisia arvoja, unelmia ja odotuksia.

Toinen mainitsemisen arvoinen museo on Turun Aboa Vetus & Ars Nova, joka tarjoaa kävijöille mahdollisuuden sukeltaa keskiaikaiseen Turkuun ja modernin taiteen ihmeelliseen maailmaan. Museo on paitsi historian ja taiteen kohtaamispaikka, myös keskusteleva ja interaktiivinen tila, jossa yleisöllä on mahdollisuus osallistua aktiivisesti.

Yhteenveto

Suomen museot suojelevat ja säilyttävät maamme kulttuuriperintöä ainutlaatuisella tavalla. Ne ovat tiloja, joissa voimme oppia, kasvaa ja toteuttaa itseämme koskettavilla ja inspiroivilla tavoilla. Suomalainen museokulttuuri on rikas lähde, josta ammentaa ymmärrystä niin meidän historiastamme kuin nykypäivästämme. Ne tarjoavat meille mahdollisuuden ymmärtää paremmin, keitä olemme ja mistä olemme tulleet. Kukaan ei voi kävellä museosta ulos olematta tavalla tai toisella rikkaampi – olipa kyse sitten uudesta tiedosta, ymmärryksestä tai kokemuksesta.