Suomen museoiden aarteet – tarina Kansallismuseon Vaakunakarhusta

Suomessa sijaitsee lukematon määrä museoita, joissa jokaisessa on omat ainutlaatuiset aarteensa. Näiden aarteiden joukossa on yksi, joka voi jäädä helposti huomaamatta, mutta joka on silti merkittävä osa kansallista identiteettiämme ja historiaamme. Kansallismuseon Vaakunakarhu on kiehtova näyttelyn esine, joka on jännittävällä tavalla yhteydessä kansakuntamme historiaan.

Kansallismuseo on paikka, jonne matkailijat ja koululaisten ryhmät saapuvat tutustumaan Suomen kulttuurihistoriaan. Museon arvokkaimpia aarteita on Suomen vaakunaeläintä esittävä Vaakunakarhu. Se on pieni, mutta historiallisesti arvokas pronssinen rintakoru, jonka ainutlaatuinen tarina liittyy suoraan maamme historiaan.

Vaakunakarhu on peräisin 1300-luvulta ja sen uskotaan olevan ainoa jäljellä oleva esine, jossa on kuvattuna alkuperäinen suomalainen leijona. Leijonan pään kohdalla on karhun pää, joka viittaa alkuperäiseen suomalaiseen mytologiaan, jossa karhu on pyhä eläin.

Vaakunakarhu löydettiin aikoinaan Uudeltamaalta, ja se on ollut Kansallismuseon kokoelmassa vuodesta 1915. Vaikka kyseessä on pieni esine, kertoo se paljon suomalaisten historiasta ja muistuttaa meitä ainutlaatuisesta identiteetistämme. Suojattu lasikuvulla, tämä koru edustaa kulttuuriperintöä, jota tulee kunnioittaa ja jota voimme olla ylpeitä jakamaan tuleville sukupolville.

Pidetään hyvää huolta kaikista museoiden aarteista, sillä ne ovat kulttuuriperintömme todisteita. Suomessa on monia muitakin ainutlaatuisia esineitä, joilla on oma tarinansa kerrottavana. Ne ovat kiehtovia silmäyksiä menneisyyteemme, ja niiden tutkiminen voi vahvistaa ymmärrystämme nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.

Joten seuraavalla kerralla kun vierailet Kansallismuseossa tai missä tahansa muussa suomalaisessa museossa, pysähdy hetkeksi ihastelemaan esillä olevia esineitä. Jokainen niistä kertoo oman ainutlaatuisen tarinansa – jos vain osaamme kuunnella.