Muistoja Suomen Historiasta: Kultaiset Hetket Kansallismuseossa

Kun viimeisen jääkauden jäät alkoivat vähitellen vetäytyä, pohjoisen metsien ja tundran paljastuminen loi puitteet rikkaalle kulttuuriselle historiallemme. Niistä ensimmäisistä kivityökaluista jälleenrakennettuihin torppiin ja hienostuneeseen 1800-luvun tyyliin, tarina Suomen menneisyydestä on säilötty Kansallismuseoomme. Jokainen esine tarjoaa katsojalle kiehtovan katsauksen elämään mallinaan ihmisen kokemukset.

Kansallismuseossa vaeltelu on kuin aikamatka menneisyyteen. Huonevaka huoneelta kävijä kuljetetaan läpi historian eri kausien tutustuen pronssikauden esineistöön, keskiaikaan, 1800-luvun kaupunkielämään ja lopulta suomalaiseen kansanperinteeseen. Museossa vieraillessa voi myös pohtia, mitä merkitystä näillä esineillä ja aikakausilla on nykyajan Suomelle ja sen kulttuurille.

Erilaiset näyttelyt rikastavat museon tarjontaa luoden laajan katsauksen suomalaiseen kulttuurihistoriaan. Taidenäytökset, valokuvagalleriat ja vuosituhansien ajan Suomen maaperää ja ihmisiä koskettaneet tapahtumat ja ilmiöt tulevat tutuiksi näyttelyiden kautta. Kansallismuseo on ikkuna suomalaisuuteen, missä kivet puhuvat ja historia elää.

Suomen historiasta ei tiedetä koskaan liikaa. Kansallismuseo kätkee sisäänsä monia kertomuksia ja niiden kautta paljastuu se, miten pienestä kansasta on tullut suuri osa maailmaa. Suomalainen historia ja kulttuuri ovat paljon enemmän kuin vain satoja vuosia vanhoja esineitä ja taiteilijoiden antamia ilmaisuja. Se on kokemus, joka elää yhä keskuudessamme.

Tutustuessasi Kansallismuseoon et vain näe esineitä ja historiaa, vaan kokemuksia ja tarinoita, jotka kertovat menneisyytemme moninaisuudesta. Jokainen näyttelyssä oleva esine kätkee sisäänsä tarinan. Jokaisessa taide-esineessä on tunnearvoa, inhimillisyyttä ja siinä on nähty jotakin kaunista – jotakin mistä olemme ylpeitä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen Kansallismuseo on elävä testamentti meidän menneisyydestämme. Se on paikka, jossa jokainen voi piipahtaa ja lepäillä hetken historian siivillä. Mikä tärkeintä, se on paikka, jossa me voimme ymmärtää paremmin, mistä me tulemme – ja ehkä myös, mihin olemme menossa. Jokainen kerta, kun kävelemme museon ovien läpi, me astumme osaksi omaa historiaamme ja kulttuuriperintöämme.