Matka menneisyyteen – Kotimaamme ihmeellinen museokulttuuri

Suomessa on yli tuhat museota, hienosti kuvastamassa sitä, kuinka suurella arvolla pidämme kulttuuriperintöämme ja sen suojelemista. Museoissa voimme ihailla luonnon ihmeitä, taiteen mestariteoksia, historiamme kulkuja sekä maamme ainutlaatuista käsityökulttuurin historiaa. Niissä voimme ihmeellisellä tavalla pysähtyä miettimään, mistä olemme tulleet ja mitä kaikkea olemme matkan varrella oppineet. Tutustumme tänään yhteen näistä aarreaitoista – Suomen kansallismuseoon.

Kansallismuseo – Suomen historia käsissämme

Sijaiten aivan Helsingin sydämessä toimii Suomen kansallismuseo, yksi maamme tärkeimmistä kulttuurin ja historian tallentajista. Rakennus itsessään on jo taideteos, sen jugendtyylinen arkkitehtuuri ja taiteelliset yksityiskohdat houkuttelevat kävijöitä tutustumaan sen sisällä piileskeleviin aarteisiin.

Kansallismuseo kattaa suomalaista historiaa aina esihistoriasta nykypäivään. Museon kierros kuljettaa kävijää läpi eri aikakausien, tarjoten ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua omaan menneisyyteensä, ymmärtää paremmin nykypäivää ja luoda kuvaa tulevaisuudesta. Museon kokoelmissa on esillä arkeologisia löytöjä, vanhoja rahakätköjä, keskiaikaisia kirkkoesineitä, historiallisia pukuja, esihistoriallisia työkaluja ja aseita sekä paljon muuta.

Museoon sisältyy myös lasten Vintti -osasto, joka tarjoaa interaktiivisen ja innostavan tavan oppia suomalaisesta historiasta ja kulttuurista. Kaiken ikäisille soveltuvat näyttelyt tekevät museosta paikan, jossa koko perhe voi viettää aikaa yhdessä.

Yhteenveto

Kansallismuseo on oiva esimerkki siitä, kuinka Suomen museokulttuuri tarjoaa mahdollisuuden tutkia, oppia ja ymmärtää omaa historiaamme ja kulttuuriamme. Museovierailu on matka menneisyyteen, ja tässä tapauksessa matka käsittää tuhansien vuosien ajalta tarinoita, esineitä ja tietoa.

Museokäynti on enemmän kuin osa vapaa-ajan viettämistä; se on mahdollisuus pitää yllä yhteyttä juuriimme ja ymmärtää, kuinka pitkän matkan olemme kulkeneet tähän päivään. Se on tuhansien vuosien ikäinen tarina meistä suomalaisista. Ja mikä parasta, tämä tarina elää ja kasvaa edelleen museoiden kokoelmissa, jatkuen uusien löytöjen ja tutkimusten myötä.