Lumoava sukellus historiaan – Suomen kansallismuseo

Suomen kansallismuseo sijaitsee Helsingissä ja on paikka, jossa vuosien kerrostumat kohtaavat ja historia pääsevät oikeuksiinsa. Se on juhlapaikka, joka muistuttaa meitä menneistä ajoista ja näyttää tien tulevaan.

Rakennus itsessään on jo huikeaa arkkitehtuuria. Se edustaa perinteistä jugendtyyliä, johon yhdistyy kansallisromantiikan sävyjä. Tämä vierailujohteensa yhdeksi ihanimmista kohteistaan tunnustava kansallismuseo on omistautunut Suomen ja suomalaisten historian esittelyyn.

Museo kätkee sisäänsä laajan valikoiman näyttelyitä ja tarinoita, jotka kuljettavat kävijän läpi eri aikakausien. Esillä on esineitä ja taidekokoelmia, jotka heijastavat kuvaa suomalaisuudesta, identiteetistä ja kulttuurista. Kokoelmissa on mukana esineitä jopa kivikaudelta, joten tarjolla on todella ilmiömäinen aikamatka menneeseen.

Erityisesti haluan nostaa esiin yhden tarinan, joka kosketti minua vierailullani. Se on Eino Leinon, kansalliskirjailijamme, suhde kansallismuseoon. Eino Leinon mukaan Suomen kansallismuseo on kuin kansanraamattu, johon suomalainen voi palata aina uudelleen. Leinon pöydällä on aina kirjoja, lehtiä ja esineitä, jotka ovat peräisin kansallismuseon kokoelmista.

Tällainen intiimi ja henkilökohtainen tarina kertoo paljon siitä, mitä kaikkea kansallismuseo voi meille tarjota. Se ei ole pelkästään paikka, jossa vieraillaan kerran tai kaksi, vaan se on suoranainen kulttuurin ja historian tietolähde, joka elää ja hengittää kanssamme.

Suomen kansallismuseo on paljon enemmän kuin pelkkä kansallinen aarreaitta. Se haastaa kävijänsä pohtimaan, mitä suomalaisuus merkitsee omalle itselleen ja oman identiteetin rakentumiselle. Tästä näkökulmasta museo on paljon enemmän kuin pelkkä historian ja taiteen näyttämö – se on kohtaamispaikka, jossa meidän suomalaisten erilaiset tarinat kietoutuvat yhteen ja muodostavat kudelman, joka on samanaikaisesti sekä monitahoinen että rikas.

Loisteliaasta arkkitehtuuristaan, upeista näyttelyistään ja syvällisistä kulttuurisista tarinoistaan tunnettu Suomen kansallismuseo on nimensä mukaisesti kansallemme omistettu instituutio – se on paikka, jossa voimme kokea, tutkia ja ymmärtää omaa kulttuuriperintöämme. Saattaakin olla, että paras tapa oppia ymmärtämään omaa kulttuuriaan ja historiaansa onkin suunnata ottamaan askel menneisyyden poluille Suomen kansallismuseoon.

Suomen kansallismuseo tarjoaa elämyksen, jonka päätteeksi tuntee olevansa osa jotain paljon suurempaa. Se tarjoaa ikkunan menneisyyteen ja kulttuuriimme – antaa meille tunteen yhteenkuuluvuudesta ja jatkuvuudesta historian virtaa mukaillen. Museo on kuin matka läpi aikojen – se on sukellus syvälle suomalaisuuden ytimeen. Se on paikka, jossa historia ja kulttuuri yhdistyvät. Se on Suomen kansallismuseo.