Kulttuurin aarreaitta, Suomen kansallismuseo: Ajassa matkaaminen historiallisten käytävien läpi

Suomen kansallismuseo on monelle meistä tuttu vierailukohde, paikka, jossa sai ensikosketuksen historiaan ja kulttuuriin opintoretkellä. Kansallismuseo-on kuin avoin kirja, joka tarjoilee meille tarinoita Suomen vaiheista tuhansien vuosien ajan. Tänään kuljemme yhdessä tätä tarinapolkua pitkin, ja annamme historian kertoa.

Kun astumme sisään Kansallismuseon ovesta, jalkamme kulkevat menneisyyden kivillä. Kohtaamme suomalaisten tarinoita jo kivikaudelta lähtien, ja voimme tuntea niiden energiaa ihollamme. Esineet, kuten kampakeraamiset astiat ja kuuluisa Äänisen mies, puhuttelevat meitä. Niiden kautta aistimme, mitä on ollut olla ihminen kauan sitten – miten on eletty, rakastettu, taisteltu ja rakennettu yhteiskuntaa.

Vaellettaessa keskiajan ja uuden ajan käytävillä, näemme aikakauden muutoksen konkreettisesti. Keskiajalla kirkko ja uskonto olivat keskiössä, ja se heijastuu myös museosta löytyvistä esineistä – kuten messukasukoista ja ristiriipuksista. Uuden ajan kynnyksellä tulemme tekemisiin uuden teknologian, tieteen ja taiteen kanssa, jotka muuttivat ihmiskunnan suuntaa tyystin.

Modernin ajan saliin astuessamme voimme melkein kuulla historiallisten tapahtumien kohinan. Täällä kohtaamme Suomen itsenäistymisen ja sotavuosien vaiheet, näemme Suomen teollistumisen ja väestön kasvun, mutta myös tutustumme suomalaisuuden symboliikkaan kuten Kalevalaan ja Suomen lippuun. Jokainen esine kertoo oman tarinansa, osana suurempaa kokonaisuutta.

Suomen kansallismuseo on paljon muutakin kuin rakennus ja esinekokoelma; se on elävä muistijälki, tarinoiden aarreaitta ja silta menneeseen. Se avaa meille mahdollisuuden matkata Suomen historian halki, ja ymmärtää paremmin sitä, millaisia juuria meillä suomalaisilla on ja miten se muovaa identiteettiämme.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen kansallismuseo on paikka, joka jokaisen kulttuurista ja historiasta kiinnostuneen kannattaa kokea. Museossa astuessamme astumme myös osaksi Suomen tarinaa, ja sitä kautta ymmärrämme paremmin, mistä olemme tulleet ja mitä olemme nyt. Kansallismuseo on siis kuin aikakone, joka vie meidät matkalle halki Suomen historian.