Ikiaikaiset aarteet – Saarijärven museon kulttuurista

Suomen museokenttä on laaja ja monimuotoinen, tarjoten mielenkiintoisen katsauksen maamme kulttuuriseen historiaan. Yksi näistä kulttuurin aarteita täynnä olevista paikoista on idyllinen Saarijärven museo – pysähdyksemme tällä kertaa Suomen museokiertueellamme.

Vierailemme tällä kertaa Saarijärven museossa, joka sijaitsee Pohjois-Suomen sydämessä. Museon tavoite on vaalia paikallista kulttuuriperintöä ja tarjota vierailijoille kauttaaltaan rehellinen ja aito kokemus. Heti ensimmäisistä askeleistamme lähtien tunnemme ikivanhojen tarinoiden huminan korvissamme, aistimme historian havinan ja annamme kulttuuriperinnön viedä mennessään.

Museon kokoelmaa värittävät lukuisten esineiden lisäksi valokuvat, joista vanhimmat ovat peräisin jo 1800-luvulta. Näitä mustavalkoisia muistoja tutkiessa voi aistia saarijärveläisen yhteisöllisyyden, perinteiden ja historian syvyyden. Lisäksi museo tarjoaa vierailijoille kiehtovia näyttelyitä, joiden teemat ovat vaihdelleet kansanperinteestä paikalliseen luontoon.

Eräs pysäyttävimmistä kokemuksista museossa on vierailu vanhassa metsästäjän mökissä. Vuoden 1865 hirrestä veistetty puurakennus johdattaa vierailijat suoraan 1800-luvun metsästäjän arkipäivään. Tässä mökissä päivä päättyi aina lämpimän takan ääressä, jossa metsästäjä valmisteli päivän saaliistaan ruokaa.

Saarijärven museo on mahtava paikka heille, jotka haluavat syventyä maamme kulttuuriin. Museossa järjestetään myös taidekursseja, työpajoja ja tapahtumia, jotka rikastuttavat Saarijärven ja laajemmin Suomen kulttuuria ja tekevät vierailusta ikimuistoisen.

Yhteenvetona, Saarijärven museo on todellinen aarreaitta, joka tarjoaa ensiluokkaisen kurkistuksen paikalliseen historiaan ja perinteisiin. Museon tarjoamat opetukset vievät vierailijan matkalle läpi monimuotoisen kulttuurin ja historian eri kerrostumat. Jokainen esine, valokuva ja tarina kertoo jotain Saarijärven ja koko Suomen menneisyydestä. Jos arvostaa kulttuuria, historiaa ja yhteisöllisyyttä, ei pidä jättää väliin tilaisuutta vierailla tässä upeassa museossa. Saarijärven museo on ehdottomasti näkemisen arvoinen kohde Suomen museokartalla.