Ihmeiden maailma korvessamme: Suomen museot ja niiden vaalima kulttuuri

Suomi, tunnettu tuhansista järvistään, ihmisten rehellisyydestä ja jopa laadukkaasta koulujärjestelmästä, on myös rikas kulttuurin lähde, jota ei pidä sivuuttaa. Ennen kaikkea, museomme tarjoavat aivan erityisen ikkunan kulttuurimme syvyyteen ja monimuotoisuuteen.

Lähihistorian muistot

Etelä-Suomessa, Helsingin sydämessä, sijaitsee Kansallismuseo. Sen kaunis rakennus, johon jopa taruolentoja on veistetty, on itsessään jo katseenvangitsija. Kansallismuseossa vierailija pääsee tutustumaan muun muassa Suomen esihistoriaan – ja huomaa, että maassamme on asuttu kauas jäänneisiin aikoihin saakka. Harvinaisia löytöjä, kuten neandertalilaisten työkaluja, kunnioitetaan niitä esittelevässä näyttelyssä.

Liian helposti unohdamme, että Suomessa on elänyt ihminen jo silloin, kun mammutit tallustelivat Euroopan halki. Nämä muistot palauttavat meidät perustamme, tekevät meistä nöyrempiä – tiedämme olevamme osa jotain suurta, jotain mittaamatonta.

Nykytaiteen kukoistus

Turussa taas Museum of Contemporary Art Kiasma uhkuu luovuutta ja innovatiivisuutta. Taide ei ole vain kaunista, vaan se voi olla myös hämmentävää, jopa pelottavaa. Ja tähän kaikkeen Kiasma kannustaa – kauneuden voima on siinä, kuinka se herättää tunteita meissä.

Yhteenveto

Suomen museot ovat taideteoksia itsessään ja niiden sisältö tarjoaa mahdollisuuden sukeltaa Suomen historiaan ja kulttuuriin. Ne muistuttavat meitä siitä, mistä tulemme, ja herättävät miettimään, minne olemme menossa. Ne ovat paikkoja, joissa voimme oppia ja kasvaa – nautinnon ja tiedon risteyskohdissa. Joten vieköön seuraava retkesi sinut näiden aarteiden äärelle!