**”Hetki Historiassa – Kiehtova tarina Suomen Kansallismuseosta”**

Kun astumme Suomen Kansallismuseoon, emme vain astu rakennukseen. Me matkaamme ajassa taaksepäin, halki tuhansien vuosien, tutustumaan siihen, mitä Suomi ja sen kulttuuri ovat olleet. Luonnonkivet rikastuttavat museorakennuksen yksityiskohtia ja täytettyjen eläinten dioraamat tuovat luonnon lähelle, tarjoten tervetulleita hetkiä taukoja ihmisten ja esineiden näyttelyjen välillä.

Suomen Kansallismuseo, tuo 1910-luvun jugendtyylisessä rakennuksessa sijaitseva kansallisaarre, on paikka, jossa voi aistia Suomen historian sykkeen. Se kätkee sisäänsä tarinoita, jotka ulottuvat kauas menneisyyteen aina nykypäiviin asti.

Yksi näistä tarinoista on Lemminkäisen äiti -veistos, joka on komean keskushallin näyttävimpiä teoksia. Eino Leinon runoelmaan perustuva Matti Hauptin luoma veistos on mestariteos, joka ei jätä ketään kylmäksi. Sen veistäminen kesti vuosia, ja lopputulos on vaikuttava. Lemminkäisen äiti on Suomen kansan taruista tuttu hahmo, joka jääräpäisellä rakkaudellaan herätti uudelleen henkiin poikansa. Se on ihmisen rakkauden, päättäväisyyden ja uhrauksen symboli.

Kansallismuseossa voi myös sukeltaa esihistorian syövereihin. Esimerkiksi esittelyssä on kirves, jonka arvioidaan olevan peräisin vuoden 5000 eaa. tienoilta. Harvoin voi kokea yhtä suoraa yhteyttä menneeseen kuin pitäessään kädessään esinettä, joka on luotu tuhansia vuosia sitten.

Kansallismuseo on kuin aikakone, joka kuljettaa kävijän niin kivikauteen kuin keskiaikaiseen Suomeenkin, aina viikinkiajan läpi 1800-luvun lopun rauhanomaisiin aikoihin. Jokaisen näyttelyn myötä paljastuu uusia kerroksia Suomen historiasta, kulttuurista ja identiteetistä.

Museossa vierailu avaa silmät näkemään, kuinka pitkä ja monimuotoinen matka Suomella on takanaan – sen rakkauden, sen sotien ja sen rauhan aikakaudet. Ymmärrämme paremmin, mistä olemme tulleet, ja voimme vain kuvitella, mihin olemme menossa. Suomen Kansallismuseo on paikka, joka jokaisen suomalaisen ja Suomen ystävän tulisi kokea, sillä sen näyttelyt avaavat ikkunan menneeseen, joka auttaa ymmärtämään nykyisyyttä ja tulevaa.

Jokainen vierailu Kansallismuseoon on kuin sukellus syvyyksiin, tarjoten aina uuden näkökulman Suomen moninaiseen historiaan. Se on paikka, joka sytyttää mielikuvituksen ja jossa voi oppia kiehtovia asioita Suomen kulttuurista ja historiasta.