Ennen ja nyt: Matka Suomen kansallismuseoon

Suomen itsenäisyyden juhlapäivänä aukeaa mahdollisuus matkata kiehtovaan maailmaan, jossa menneisyys kohtaa nykyhetken – Suomen kansallismuseoon. Tässä blogikirjoituksessa tarjoan teille ikkunan Museon syvimpään olemukseen ja sen käsissä elävään suomalaiseen kulttuuriperintöön.

Suomen kansallismuseo on enemmän kuin vain rakennus, jonka seinien sisällä on kerätty aarteita vuosikymmenten ajalta. Se on elävä portti menneisyyteen, joka taustoittaa monin tavoin sitä, ketä olemme tänä päivänä. Rautakauden miekkojen kylmettyä terää, keskiaikaisen kirkkotaiteen taivaallista värien loistoa, 1800-luvun kansanomaisen kulttuurin esineitä ja 1900-luvun teollista muotoilua – kaikkea tätä kansallismuseo on, ja paljon enemmän.

Keskiaikaisen kirkkotaiteen loistoa

Yksi merkittävimmistä asioista, jotka kansallismuseosta löytyy, on mahtava kokoelma keskiaikaista kirkkotaidetta. Patsaita, alttareita, kullattuja esineitä – jokainen niistä on ikkuna menneeseen maailmaan, jossa usko oli arkipäivää ja sen ilmentäminen elämän tärkein osa.

Eräs esimerkki on Pyhän Olavin patsas Naantalista, joka on säilynyt ikäisekseen erinomaisessa kunnossa. Patsaan yksityiskohdat, kuten viikingin haarniska ja miekka, ovat tarkasti muotoiltuja ja maalattuja. Se on upea esimerkki siitä, kuinka suomalaiset osasivat jo tuolloin yhdistellä paikallista käsityötaitoa ja laajempaa eurooppalaista tyylitajua.

Nykyaikaan asti

Kansallismuseon tarina kulkee kuitenkin läpi aikojen, aina moderniin aikaan asti. Museon kokoelmissa on näkyvillä esimerkiksi suomalaisen teollisen muotoilun klassikoita, kuten Alvar Aallon vasesarja ja Iittalan lasitavaroita.

Museossa kelpaa viettää aikaa, tutkia esineitä, lukea tarinoita ja ihmetellä sitä, kuinka suomalainen kulttuuri on kehittynyt vuosisatojen saatossa.

Yhteenveto

Suomen kansallismuseo on kuin lähde, jonka vesi on kerääntynyt menneisyyden ajanjaksolta – ja joka päivä se tarjoaa meille tilaisuuden tarttua tähän veteen, juoda sitä ja tutkia sen sisältämiä salaisuuksia. Se on avoin kirja, jonka sivuilla suomalaiset voivat lukea omaa tarinaansa ja tutkia, kuinka kulttuurimme on muovautunut sellaiseksi kuin se on nyt.

Suomen kansallismuseon kokoelmat houkuttelevat meitä kaikkia tutkimaan omaa menneisyyttämme ja ymmärtämään sitä, mikä on tehnyt meistä suomalaisia. Se on aarreaitta, jonka ovet ovat avoimet kaikille, jotka haluavat tutustua tähän syvälliseen ja kiehtovaan maailmaan.