Suomen käsityön museo

Suomen käsityön museo on merkittävä kulttuurikohde Tampereella, joka tarjoaa mahdollisuuden tutustua Suomen käsityöperinteeseen ja sen kehitykseen. Museo sijaitsee Tampereen kaupungin keskustassa, osoitteessa Väinö Linnan aukio 13, ja se on avoinna ympäri vuoden.

Suomen käsityön museo on perustettu vuonna 1891, ja se on yksi Suomen vanhimmista museoista. Museon kokoelmaan kuuluu yli 70 000 esinettä, jotka kattavat laajan kirjon suomalaista käsityötä. Museon näyttelyt käsittelevät erilaisia käsityömuotoja, kuten tekstiili-, lasi-, keramiikka- ja puutyötä, ja niissä esitellään niin perinteisiä kuin nykyaikaisiakin käsityötekniikoita.

Suomen käsityön museossa on esillä myös laaja kokoelma suomalaista kansanpukua. Kansanpuvut ovat merkittävä osa Suomen käsityöperinnettä, ja ne ovat edelleen tärkeä osa juhla- ja perinteen mukaista pukeutumista. Museossa onkin mahdollisuus tutustua eri alueiden kansanpukuihin ja niiden historiaan.

Suomen käsityön museon näyttelyt ovat järjestetty teemallisesti, ja niissä esitellään erilaisia käsityöaiheita ja -tekniikoita. Museon vaihtuvat näyttelyt käsittelevät esimerkiksi muotia, designia ja taiteita. Museossa järjestetään myös erilaisia tapahtumia ja työpajoja, joissa voi oppia uusia käsityötekniikoita ja tutustua käsityöperinteeseen entistä syvällisemmin.

Suomen käsityön museo on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka kaikille, jotka ovat kiinnostuneita suomalaisesta käsityöperinteestä ja sen kehityksestä. Museo tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Suomen käsityöperinteen monimuotoisuuteen ja sen vaikutukseen suomalaiseen kulttuuriin.

Lisätietoa Suomen käsityön museosta ja sen näyttelyistä löytyy museon verkkosivuilta osoitteesta: Suomen käsityön museo | Käsityön museo (craftmuseum.fi)

Teemat

Sosiaalinen