Finska museer - en resa genom tiden till autentisk kultur

Finland har mer än 1000 museer som ger en viktig inblick i landets rika kultur och historia. Varje museum har sin egen unika historia att berätta, men i det här inlägget fokuserar vi på en särskild historia som döljs i Finlands nationalmuseum i Helsingfors.

Berättelsen om Kalevala-arvet

Finlands nationalmuseum är en imponerande plats med permanenta utställningar från förhistoria till nutid. Idag ska vi dock titta närmare på en särskild avdelning som tar med besökarna på en resa tillbaka i tiden till Finlands äldsta kulturella traditioner - Kalevala-avdelningen.

Kalevala, Finlands nationalepos, är en sällsynt kulturprodukt som har haft ett stort inflytande på finsk konst, litteratur och musik. Kalevala-avdelningen på Finlands nationalmuseum ger dig möjlighet att fördjupa dig i denna unika mytiska värld. Ur olika perspektiv - såsom forntida skrifter, konst och arkeologiska fynd - skapas en bild av de finska förfädernas liv och berättelser.

En särskilt imponerande höjdpunkt i Kalevala-avdelningen är skulpturen av Väinämöinen, som står högt i mitten av avdelningen. Skulpturen, som skapades av konstnären Emil Wikström, är en del av nationalskatten och en stark symbol för den finska identiteten. Den dystra bronsskulpturen av Väinämöis som spelar kantele är en ikonisk bild, ett fönster in i den finska själen.

Ett fönster mot autentisk kultur

Kalevala-avdelningen på Finlands nationalmuseum är en verklig djupdykning i Finlands förflutna och kultur. Här får besökarna möjlighet att förstå och uppskatta Finlands kulturarv och dess djupgående inverkan på nationens identitet.

Efter ett besök på museet är det lätt att förstå varför Kalevala fortfarande är en så viktig del av den finska kulturen. Det är en originell berättelse som berättas om och om igen, som en del av den pågående resan mot finskhet.

Finlands museer, särskilt Nationalmuseet, är en utmärkt plats för att studera vårt lands förflutna och dess inflytande på vår kultur idag. Jag rekommenderar varmt ett besök till dessa skattkammare, som väntar på att bli utforskade.