Levande finsk historia: berättelsen om Finlands nationalmuseum

Finland är ett land med en rik, mångsidig och djupt rotad kultur och historia. En plats som berättar om denna historia och kultur på ett utmärkt sätt är Finlands nationalmuseum.

Finlands nationalmuseum

Fotspår av vår rika historia

Finlands nationalmuseum ligger i hjärtat av Helsingfors och döljer många lager av finskhet, från den avlägsna förhistoriska tiden till idag. Besökarna kan bekanta sig med olika tiders levnadssätt, traditioner och konst. Museet strävar efter att berätta fascinerande historier och ge ett tvärsnitt av finsk kultur och liv - och erbjuder besökarna en djupgående upplevelse av att förstå finsk identitet.

I Pilari Hall kan du beundra de förhistoriska fynden från det gamla Finland och förundras över berättelserna om stenyxor, benföremål och reliker. Nästa stopp är upplyst av verk av medeltida kyrkokonst och ett urval av hemmagjorda soldatvapen.

Från finskhetens rötter till nutid

Från fascinerande runstatyer från stenåldern till dyrbara konstskatter och historiska minnessaker - Nationalmuseet är som en tidsmaskin som för oss tillbaka i tiden till tidigare generationer. Museet erbjuder ett rikt utbud av utställningar som presenterar Finlands historia under olika epoker, oavsett om vi vill lära känna vårt förflutna eller bara njuta av de vackra föremålen är Nationalmuseet ett måste.

En återspegling av vår kultur

Finlands nationalmuseum är trots allt inte bara en byggnad med gamla föremål. Det är en plats som lever och andas den finska kulturen. Det bästa av allt är att museet också erbjuder ett varierat program för alla åldrar, inklusive workshops, föreläsningar och guidade turer för både barn och vuxna. Varje besök på museet är en unik möjlighet att dyka djupare in i den finska kulturen.

Sammanfattningsvis kan man säga att Finlands nationalmuseum är som en öppen bok som berättar om Finlands historia och kultur - och erbjuder både lärande och insikt. Finns det något bättre sätt att förstå och uppskatta sin egen kultur än att uppleva den med egna ögon? Vid ditt nästa besök i Helsingfors rekommenderar vi ett besök på Nationalmuseet - dess väggar, föremål och berättelser säger så mycket mer än vad ord kan berätta. Det är en sann skattkammare för vår kultur.

Finlands nationalmuseum - det bultande hjärtat i vår kultur!